Jakie elementy gier wpływają na rozwój mózgu? Czy te gry różnią się od szachów? Czy gry uzależniają i dlaczego mają zła prasę? Jak badano graczy? Czy mózg gracza różni się od mózgu nie-gracza?
Dr Natalia Kowalczyk wykazała, że grupa graczy, w porównaniu do osób rzadziej sięgających po gry, miała większą liczbę włókien nerwowych łączących obszary ciemieniowe i potyliczne mózgu. Regiony te są zaangażowane miedzy innymi w przetwarzanie informacji wzrokowo-przestrzennych, które są wymagane w grach akcji, w których gracz musi śledzić szybko poruszające się elementy na ekranie komputera, a przy tym wysilać pamięć i planować strategię na przyszłość.
Dzięki takim połączeniom informacje są przekazywane szybciej, mózg pracuje sprawniej i rośnie spostrzegawczość. Wyniki swoich badań młoda polska uczona z Wydziału Psychologii SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego w Warszawie, laureatka programu START 2019, opublikowała w specjalistycznym piśmie Human Brain Mapping.
Przyznaje, że gry komputerowe, zwłaszcza tzw. gry akcji bardzo wspomagają rozwój mózgu. A wśród nich gry strategii czasu rzeczywistego. – To co wyróżnia te gry to planowanie, nie tylko własne, ale trzeba przewidzieć plany przeciwnika – wyjaśnia dr Natalia Kowalczyk.
Zapraszamy do wysłuchania audycji:
Przypominamy również o możliwości wsparcia stypendystów START tutaj
#JestemStartowcem
Zdjęcie z uroczystości wręczenia stypendiów START 2019, od lewej: prof. Leon Gradoń, dr Natalia Kowalczyk, prof. Maciej Żylicz / fot. Paweł Kula